Hello! You are part of a community of millions who seek out Democracy Now! each month for ad-free daily news you can trust. Maybe you come for our daily headlines. Maybe you come for our in-depth stories that expose corporate and government abuses of power and lift up the voices of ordinary people working to make change in extraordinary times. We produce all of this news at a fraction of the budget of a commercial news operation. We do this without ads, government funding or corporate sponsorship. How? This model of news depends on support from viewers and listeners like you. Today, less than 1% of our visitors support Democracy Now! with a donation each year. If even 3% of our website visitors donated just $10 per month, we could cover our basic operating expenses for a year. Pretty amazing right? If you visit us daily or weekly or even just once a month, now is a great time to make a monthly contribution.

Your Donation: $
Thursday, March 27, 2003 FULL SHOW | HEADLINES | NEXT: U.S. Government Pressures UN Nations Not to Oppose Iraq...
2003-03-27

Is the World Watching Two Different Versions of the Invasion of Iraq? a Comparison of the Arab-Language Media and Western Media

DONATE →
This is viewer supported news

It has been a busy few days for Al Jazeera, the Arabic satellite television station based in Qatar.

On Sunday, the station aired controversial images of American POWs held by Iraq.

On Monday, the New York Stock Exchange banned Al Jazeera reporters from the floor of the stock exchange.

On Tuesday, Al Jazeera launched a much anticipated English language website. The site was inaccessible for much of the day due to attacks from hackers and heavy traffic. In addition on Tuesday the Nasdaq stock market also decided to ban Al Jazeera reporters from its floor.

A Nasdaq spokesperson explained the decision: "In light of Al Jazeera’s recent conduct during the war, in which they have broadcast footage of U.S. POWs in alleged violation of the Geneva Convention, they are not welcome to broadcast from our facility at this time."

And yesterday, Al Jazeera ran reports that may anger some backers of the war. The network’s correspondent in Basra is claiming there are no signs of a civilian uprising in Basra against the regime of Saddam Hussein.

Al Jazeera’s programming has been seen as controversial by some in Washington ever since it began broadcasting six years ago. The network has since grown into a CNN of the Arabic world reaching up to 55 million viewers. It is one of eight Arabic-language stations reporting on the war.

  • Lamis Andoni, an independent journalist and analyst who has covered the Middle East fro over 20 years. She covered the first Gulf War for the Christian Science Monitor and Financial Times. She also covered the Iran-Iraq war in the south of Iraq. She has been monitoring the Arab-language and US media coverage of this war.

Creative Commons License The original content of this program is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 United States License. Please attribute legal copies of this work to democracynow.org. Some of the work(s) that this program incorporates, however, may be separately licensed. For further information or additional permissions, contact us.