Hello! You are part of a community of millions who seek out Democracy Now! each month for ad-free daily news you can trust. Maybe you come for our daily headlines. Maybe you come for our in-depth stories that expose corporate and government abuses of power and lift up the voices of ordinary people working to make change in extraordinary times. We produce all of this news at a fraction of the budget of a commercial news operation. We do this without ads, government funding or corporate sponsorship. How? This model of news depends on support from viewers and listeners like you. Today, less than 1% of our visitors support Democracy Now! with a donation each year. If even 3% of our website visitors donated just $10 per month, we could cover our basic operating expenses for a year. Pretty amazing right? If you visit us daily or weekly or even just once a month, now is a great time to make a monthly contribution.

Your Donation: $
Friday, March 23, 2007 FULL SHOW | HEADLINES | PREVIOUS: Chiquita Admits to Paying Colombian Paramilitary...
2007-03-23

Why the Cincinnati Enquirer Was Forced to Apologize for 1998 Expose of Chiquita’s Latin America Dealings

DONATE →
This is viewer supported news

In 1998, the Cincinnati Enquirer published an 18-page expose of Chiquita’s dealings in Latin America. The paper found that Chiquita exposed entire communities to dangerous U.S.-banned pesticides, forced the eviction of an entire Honduran village at gunpoint, suppressed unions and paid a fortune to U.S. politicians to influence trade policy. The Enquirer was later forced to issue a front-page apology and pay Chiquita a reported $14 million after it was revealed the lead reporter, Mike Gallagher, illegally accessed more than 2,000 Chiquita voice mails. [rush transcript included]

  • Nicholas Stein, investigative journalist who has covered Chiquita for Fortune Magazine and the Columbia Journalism Review.

Transcript

This is a rush transcript. Copy may not be in its final form.

AMY GOODMAN: I’m Amy Goodman with Juan Gonzalez. Our guests are, in Bogotá, Ignacio Gomez, renowned Colombian journalist, broken two major stories on Chiquita, he is a public affairs television show director of investigations for Noticias Uno. We’re also joined in the studio by Nicholas Stein. He is a journalist here in New York, has covered Chiquita for Fortune magazine, and also for the Colombian Journalism Review, where you covered the remarkable exposé done by the Cincinnati Enquirer in 1998. First, explain what this expose was and then what happened. Cincinnati, the place where Chiquita is based.

NICOLAS STEIN: Exactly. You have to realize that Chiquita, other than perhaps Procter and Gamble, was the biggest company in Cincinnati. At the time that this story unfolded back in 1998, Carl Lindner, who was then the chief executive and majority owner of Chiquita, was one of the — was certainly the most powerful person in Cincinnati and one of the most politically influential people in the whole country. So Enquirer readers opened their newspapers one day to find an 18-page special section in the newspaper with the headline "Chiquita’s Secrets Revealed."

It was essentially an months-long investigation done by two journalists at the Enquirer that went into all sorts of sordid details about behavior that Chiquita had been allegedly been involved in, in various parts of their business in Latin America. It really, in Cincinnati, became a huge story and it was picked up on a lot by the national media as well.

JUAN GONZALEZ: But then subsequently the Enquirer in essence disavowed its own story, pulled it from its web site and the reporters ended up leaving the paper didn’t they? Can you talk about what happened afterwards?

NICOLAS STEIN: This is where the story gets even more remarkable because about eight weeks after this 18-page section runs, people in Cincinnati pick up their papers again and they see on the front page across all six columns of the page, an apology to Chiquita. And, essentially, as you say, the story was completely disavowed. It turned out that —

AMY GOODMAN: We’re talking, by the way, about a story that alleged the use of illegal pesticides, banned in the United States, used on communities in Colombia, the suppression of workers in Latin America working in Chiquita plantations and factories, talking about bribing of officials, a whole series of allegations.

NICHOLAS STEIN: A whole series of human rights abuses were alleged. There were allegations that Chiquita had created these special shell companies in order to try and get around various laws and avoid paying taxes and submitting to, you know, to various laws in several Latin American countries. You know, just to take a step back for a moment, it is very important to realize that just as what is unfolding in Colombia right now, this isn’t an isolated incident with Chiquita or with the United Fruit Company. It is sort of hard to overstate how much influence this company has had over the last 100 years in Latin America. Essentially, most of the roads were built by United Fruit. The railways were built. The towns and villages and hospitals and schools and on and on and on —

JUAN GONZALEZ: And it controlled for a long time a lot of the shipping fleets that transported goods back and forth.

NICHOLAS STEIN: Exactly. Chiquita had what was called the great white fleet, which was the largest private shipping fleet in the world. Before air travel, if people wanted to get back and forth between Latin America and the United States or Europe, Chiquita was the way to go.

AMY GOODMAN: So what happened? Why was it not only retracted, but why did the Cincinnati Enquirer pay the Chiquita company, something like, what did you find out?

NICHOLAS STEIN: It was $14 million. What essentially happened was, eight weeks after the initial story, there’s this front-page apology in the paper and the announcement that Chiquita has settled with the paper, which was owned by Gannett, also the publisher of USA Today and one of the largest media companies in the country, and, on top of that, they’ve agreed to pay a $14 million fine. The lead reporter on the story, a guy by the name of Mike Gallagher, was fired.

That is really where you get to the heart of what happened in this story because apparently Gallagher had hacked into Chiquita’s personal voice mail system. At the time this was before email was widely used, and the way that the executives of the company would communicate with one another was to leave voice mail messages for each other. Gallagher, as it later came out in grand jury testimony where he pled guilty to hacking into the system, he had told his editors apparently that somebody else had given the information to him, and a big deal was made about this in the initial report. There were sort of illustrations, photos of cassette tapes, and apparently he had more than 2000 of these messages, and a lot of his reporting was based on the content of these messages.

AMY GOODMAN: So the stories were never proved wrong–though the corporate media made a big deal saying, you know, the Cincinnati Enquirer got it wrong–it was the way Mike Gallagher had done it. We don’t know where Mike Gallagher is today, but it had a tremendous effect on the future reporting on Chiquita. I’m sure reporters around the country are afraid to touch it.

NICHOLAS STEIN: I did a big story for Fortune magazine a few years later on Chiquita, and I got the opportunity to go down and visit some of their farms in Latin America and to spend some time with a lot of their senior executives. I asked them specifically about the allegations that were made in the Cincinnati Enquirer report, and they denied that any of these things were actually going on. You know, I think that —

AMY GOODMAN: I want to end with Ignacio Gomez because he is still with us in Colombia, Bogotá. Well, Chiquita denied. Can you in this last minute and talk about the significance of what has taken place? Chiquita having to pay the government $25 million? Do you think things will change in Colombia?

IGNACIO GOMEZ: No. I think you’re losing the big picture. What the conversation, what my colleague is talking about, was a conversation between Renaldo Escobar, the President of Chiquita here, and Eric Olson, Manager of Chiquita there in Cincinnati. They were talking about a bribe to get a port facility. This port facility was used in November 20, 2001, to import against shipments for the AUC. This big shipment was investigated by the Organization of American States and their report talked about the involvement of Chiquita there. And then —

AMY GOODMAN: Ignacio, we’re going to have to leave it there as the show ends, but we are going to continue to follow this story. There is a lot we have not gotten a chance to go into in the exposés around Chiquita. Ignacio Gomez, speaking to us from Bogotá. Nicholas Stein here in New York, investigative journalist. Our website is democracynow.org. We’ll link to the old Cincinnati Enquirer story.

Show Full Transcript ›
‹ Hide Full Transcript

Recent Shows More

Full News Hour

Stories

    Peoplesclimatemarchjustseedsimage
    A People’s Climate Movement: Indigenous, Labor, Faith Groups Prepare for Historic March
    New York City is set to host what could be the largest climate change protest in history. Organizers expect more than 100,000 people to converge for a People’s Climate March on Sunday. Some 2,000 solidarity events are scheduled around the world this weekend ahead of Tuesday’s United Nations climate summit. We spend the hour with four participants representing the labor, indigenous, faith and climate justice communities: Rev. Dr. Serene Jones is the president of Union Theological Seminary, which recently voted to divest from fossil...

Creative Commons License The original content of this program is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 United States License. Please attribute legal copies of this work to democracynow.org. Some of the work(s) that this program incorporates, however, may be separately licensed. For further information or additional permissions, contact us.