Modal close

Dear Democracy Now! visitor,

You turn to Democracy Now! for ad-free news you can trust. Maybe you come for our daily headlines. Maybe you come for in-depth stories that expose corporate and government abuses of power. Democracy Now! brings you crucial reporting like our coverage from the front lines of the standoff at Standing Rock or news about the movements fighting for peace, racial and economic justice, immigrant rights and LGBTQ equality. We produce our daily news hour at a fraction of the budget of a commercial news operation—all without ads, government funding or corporate sponsorship. How is this possible? Only with your support. If every visitor to this site in December gave just $10 we could cover our basic operating costs for 2017. Pretty exciting, right? So, if you've been waiting to make your contribution to Democracy Now!, today is your day. It takes just a couple of minutes to make sure that Democracy Now! is there for you and everybody else in 2017.

Non-commercial news needs your support.

We rely on contributions from you, our viewers and listeners to do our work. If you visit us daily or weekly or even just once a month, now is a great time to make your monthly contribution.

Please do your part today.

Topics

After Mubarak, Fighting For Press Freedom in Egypt

NewsJune 21, 2011All News ⟶

    Under Mubarak, state-owned media was a propaganda arm of the government, parroting party dogma while dismissing public criticism and political opposition. During the eighteen-day uprising that toppled him, state TV tried to downplay the size of the demonstrations, depicting protesters as funded, inspired or infiltrated by foreign elements ranging from Israel to Iran to Al Qaeda.

    Television is by far the most important medium in Egypt. A recent public opinion survey by the International Republican Institute found that 84 percent of the population relied on TV as their main source of information during the revolution. While state TV acted as a government mouthpiece, under Mubarak, licenses for private-owned satellite TV stations were reserved for rich businessmen with varying degrees of closeness to his regime. Private channels were closely monitored by the State Security Investigations branch of the Interior Ministry.

    The struggle for greater openness in the media under Mubarak came at a high cost. Outspoken journalists and bloggers were arrested, prosecuted and harassed for reporting on controversial issues. Police and plainclothes thugs beat and detained reporters, confiscating and destroying video footage and notes. Prison sentences were imposed on members of the independent media, including newspaper editors and reporters. Elements of the state security apparatus may have even posed as journalists to monitor civil society and opposition activists, according to the Committee to Protect Journalists.

    After Mubarak’s ouster, the struggle for press freedom is far from over.

    Read more of this article in The Nation magazine by Democracy Now! correspondent Sharif Abdel-Kouddous.


    The original content of this program is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 United States License. Please attribute legal copies of this work to democracynow.org. Some of the work(s) that this program incorporates, however, may be separately licensed. For further information or additional permissions, contact us.

    Non-commercial news needs your support

    We rely on contributions from our viewers and listeners to do our work.
    Please do your part today.

    Make a donation